ΟΧΥΡΩΣΗ ΚΑΣΤΡΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΙΩΝ (ΘΑΣΟΣ)
Πάνω στο ορεινό χωριό με ονομασία Κάστρο στο νησί της Θάσου, στην νότια άκρη του οικισμού, βρίσκονται τα ερείπια ενός μεσαιωνικού κάστρου πάνω σε μια βραχώδη απόληξη. Πρόκειται για ένα υστεροβυζαντινό κάστρο με οικισμό που αναφέρεται από τις ιστορικές πηγές με αρχική ονομασία Νεόκαστρο. Φαίνεται ότι ιδρύθηκε αρχικά από τους βυζαντινούς και αργότερα πέρασε στα χέρια του Γενουάτικου οίκου των Gattelusi, πριν περάσει η κυριαρχία στους Τούρκους. Την περίοδο της Τουρκοκρατίας ο οικισμός συνέχισε να κατοικείται και το κάστρο της χρησιμοποιούταν ως καταφύγιο από τις πειρατικές επιδρομές. Το κάστρο βρίσκεται σε δύσβατη τοποθεσία σε υψόμετρο 490 μέτρων και σε μεγάλη απόσταση από την θάλασσα. Στο κέντρο του οικισμού, βρίσκεται ο ναός του Αγίου Αθανασίου στου οποίου την τοιχοποιία έχουν διασωθεί μαρμάρινες επιγραφές σχετικές με το κάστρο που δίνουν πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες. Εντός του φρουριακού περιβόλου υπάρχει η εκκλησία του Προφήτη Ηλία. Το κάστρο είναι κυρηγμένος αρχαιολογικός χώρος από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.
ΝΟΜΟΣ: ΚΑΒΑΛΑΣ
ΝΗΣΙ: ΘΑΣΟΣ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ: ΛΙΜΕΝΑΡΙΩΝ
ΟΙΚΙΣΜΟΣ: ΚΑΣΤΡΟ
ΥΨΟΜΕΤΡΟ: 480-490 ΜΕΤΡΑ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΣΗ: ΥΣΤΕΡΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟ
ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΣΤΡΟΥ
Από το μεσαιωνικό κάστρο σήμερα σώζονται ερείπια από το περιμετρικό τείχος και μία καμαροσκέπαστη δεξαμενή νερού (κιστέρνα) που αποτελούσε βάση ενός ορθογωνίου πύργου στο εσωτερικό του. Εντός του περιβόλου υπάρχει η εκκλησία του Προφήτη Ηλία και εξωτερικά πλάι στο δυτικό τείχος, το παρεκκλήσιο του Αγίου Γεωργίου. Επίσης υπάρχουν τα λείψανα ενός πύργου στο δυτικό τείχος.
Να αναφέρουμε όμως ότι ο χώρος του φρουρίου υπέστη σημαντική αλλοίωση με τα χρόνια, διότι την περίοδο 1828-1940 μετατράπηκε σε νεκροταφείο του οικισμού και ο Προφήτης Ηλίας χρησιμοποιούταν ως κοιμητηριακή εκκλησία {Σχ.1}.
ΤΕΙΧΟΣ
Το τείχος βρίσκεται σε ερειπιώδη κατάσταση και η δόμηση του αποτελείται από λίθους διαφορετικών μεγεθών με συνδετικό κονίαμα ανάμεσα τους. Η περίμετρος ειναι περίπου 210 μέτρα και ακολουθεί το κακοτράχαλο ανάγλυφο του εδάφους. Το μόνο βατό σημείο εισόδου για το φρούριο ήταν η βορειοδυτική ευπρόσβλητη πλευρά που βρίσκεται η πύλη σήμερα, από την οποία προσέγγιζαν οι κάτοικοι του Κάστρου για να εισέλθουν εντός του φρουριακού περιβόλου σε περίπτωση εχθρικής εισβολής. Οι υπόλοιπες πλευρές είναι αρκετές επικλινείς ή κάθετες.
ΠΥΛΗ |
Το τείχος με το μεγαλύτερο ύψος βρίσκεται βορειοδυτικά εκεί που είναι η πύλη σήμερα με ύψος 3.20 μέτρα.
ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ (ΥΨΟΣ 3.20) |
Στην δυτική πλευρά σώζεται συνεχές τείχος μήκους 40-50 μέτρων με ύψος που κυμαίνεται κατά μέσο όρο δύο με δυόμιση μέτρα και πάχος 1.10 μέτρα.
ΔΥΤΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ (ΥΨΟΣ 2.5) |
ΔΥΤΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ |
Στην βόρεια και στην ανατολική μεριά σώζεται τείχος με ύψος από ένα έως ενάμιση μέτρο.
ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ (ΥΨΟΣ 1.5 ΜΕΤΡΟ) |
Στην απροσπέλαστη νότια-νοτιοδυτική μεριά τα ίχνη του τείχους χάνονται και τα βράχια είναι κάθετα.
ΤΑ ΚΑΘΕΤΑ ΒΡΑΧΙΑ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΜΕΡΙΑΣ |
Στο δυτικό τείχος είναι εμφανή τα ερείπια ενός κατεστραμμένου πύργου που υπήρχε στο σημείο και λίγο πιο δίπλα το εξωκκλήσι του Αγίου Γεωργίου.
ΕΡΕΙΠΙΑ ΠΥΡΓΟΥ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΑΣ |
ΕΞΩΚΚΛΗΣΙ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ |
Στον εσωτερικό χώρο υπάρχει μια δεξαμενή νερού (κιστέρνα) με διαστάσεις 9×4 με καμαροσκέπαστη οροφή, η οποία φαίνεται ότι αποτελούσε βάση πυργοκατοικίας. Να αναφέρουμε ότι η κιστέρνα χρησιμοποιήθηκε ως οστεοθήκη κατά την διάρκεια της μετατροπής του οχυρωματικού περιβόλου σε νεκροταφείο (1828-1940).
ΔΕΞΑΜΕΝΗ |
Μπαίνοντας από την πύλη, δεσπόζει η εκκλησία του Προφήτη Ηλία που χτίστηκε το 1862 σύμφωνα με επιγραφή που βρέθηκε στον βόρειο τοίχο του ναού. Παρατηρώντας το έδαφος εντός του κάστρου, παρατηρούμε θεμέλια και διάσπαρτες πέτρες με κεραμικά που αποτελούσαν κτίσματα του κάστρου που έχουν καταρρεύσει πλήρως.
ΝΑΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ |
Το κάστρο από δυτικά. |
ΙΣΤΟΡΙΑ
Η αρχική του ονομασία Κάστρου ήταν Νεόκαστρο (ή Neokastrum) και διατηρήθηκε μέχρι το 1453 (άλωση Κωνσταντινούπολης). Μετέπειτα την εποχή της Τουρκοκρατίας αναφέρεται ως Γενί Χισάρ ή "Yeni Hisar" στα τουρκικά έγγραφα που σημαίνει Νέο Κάστρο στην τουρκική γλώσσα. Αργότερα με τα χρόνια άρχισε να αναφέρεται σκέτο Κάστρο και αυτή είναι η ονομασία που επικράτησε οριστικά και αναφέρεται μέχρι σήμερα.
Η παλαιότερη αναφορά για τον οικισμό του Κάστρου γίνεται με χρυσόβουλο λόγο του Ανδρόνικου Β' του Παλαιολόγου το 1287 μ.Χ. που επιβεβαιώνει μετόχια και κτήματα στην Μονή Φιλοθέου του Αγίου Όρους που αφορούν τον Θεολόγο και το Νεόκαστρο: <<έτερος ναός εντός του Νεοκάστρου επ΄ ονόματι του αρχιστρατήγου των άνω δυνάμεων Μιχαήλ, έχων οικήματα περί αυτόν διάφορα, συν τη ετησίως εκείσε τελουμένη δημοτελεί πανηγύρει κατά την ογδόην νοεμβρίου>>. Συνεπώς, η συγκεκριμένη ονομασία Νεόκαστρο υποδηλώνει ότι ήδη από το 1287 είχε δημιουργηθεί οχυρωμένος οικισμός στο Κάστρο. Συνεπώς, από αυτό υποθέτουμε ότι αυτό το νέο κάστρο χτίστηκε κάποια χρονική στιγμή μέσα στον 13ο αιώνα και πριν το 1287. Το καινούργιο αυτό φρούριο ονομάστηκε Νεόκαστρο, τονίζοντας έτσι με αυτόν τον τρόπο το Παλιόκαστρο που υπήρχε πάνω από τον οικισμό των Καλυβίων (Μέσης). Τα ερείπια του Παλιόκαστρου είναι ορατά σήμερα πάνω σε πλάτωμα λόφου {Σχ.2}.
Οι πληροφορίες που έχουμε για την Θάσο του 13ου αιώνα είναι ότι άλλοτε γίνεται ναυτική βάση των βυζαντινών και άλλοτε των πειρατών. Το 1261 όμως, ο Μιχαήλ Η' ο Παλαιολόγος ανακτά την Κωνσταντινούπολη και επέρχεται μια αναδιοργάνωση στο νησί. Ίσως κάπου ανάμεσα στο 1261 και 1287 υποθέτουμε ότι μπορεί να δημιουργήθηκε το Νεόκαστρο.
Το έτος 1307 γνωρίζουμε ότι η Θάσος καταλήφθηκε προσωρινά από τον Γεννουάτη Tedisio Zaccaria αλλά το 1313 ανακαταλήφθηκε από τους Βυζαντινούς. Το 1350 η Θάσος δέχθηκε λεηλασία από Τούρκους πειρατές. Λίγο αργότερα το 1355 το νησί παραχωρείται προσωρινά στον οίκο των Gattelusi. Την περίοδο 1357-1394 το νησί παραχωρείται στους Αλέξη και Ιωάννη Παλαιολόγο, οι οποίοι το 1371 έχασαν τις έναντι ακτές της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από τους Τούρκους και έτσι στρέφουν όλες τις φροντίδες τους στην μοναδική τους κτήση, την Θάσο.
Το 1357, έχουμε και την δεύτερη αναφορά για το Κάστρο, όπου ο Στρατοπεδάρχης Αλέξιος και μέγας Πριμικύριος Ιωάννης στο γράμμα τους προς την Μονή Μεγίστης Λαύρας που σώζεται στο αρχείο της (Actes de Lavra II, 1975, σσ. 67-72), διαβεβαιώνει τους μοναχούς ότι τα τρία μετόχια της Μονής στην Θάσο, ήτοι του Αγίου Αθανασίου στο Νεόκαστρο, του Αρχιστράτηγου στα Κίναρα και της Παναγίας στην Ποταμιά θα παραμείνουν απαραβίαστα. <<...περί που το Νεόκαστρον λεγόμενον μετόχιον εις όνομα τιμώμενον του οσίου και θεοφόρου ημών τιμώμενου Αθανασίου...>>. Από αυτήν την πληροφορία υποθέτουμε ότι ο ναός του Αγίου Αθανασίου που υπάρχει στο κέντρο του οικισμού να υπήρχε από τότε.
1η ΕΠΙΓΡΑΦΗ |
2η ΕΠΙΓΡΑΦΗ |
3η ΕΠΙΓΡΑΦΗ (ανεστραμμένη φωτογραφία για να φαίνεται κανονικά). |
Η τρίτη επιγραφή είναι δίγλωσση: στην λατινική και στην ελληνική και είναι τοποθετημένη ανάποδα στον τοίχο. Στο μέσο έχει το οικόσημο των Gattiluzi, το οποίον φέρει ως στέμμα τέσσερα "Β". Δεξιά και αριστερά εικονίζονται δύο οικόσημα των Grimaldi. Στο πάνω μέρος υπάρχει η εξής λατινική επιγραφή:
In Christi no(m)i(n)e factun est MCCCCCXXIIII (1534) die p(rima) ap(ri)llis
Μετάφραση: Στο όνομα του Χριστού έγινε την πρώτη ημέρα του Απριλίου το 1534.
Και στα άκρα από κάτω δύο επιγραφές στα ελληνικά:
Έτους sϡlβ' (1434) Μπέρτο Γριμαλτάο
Όμως μετά την κατάληψη του νησιού από τους σταυροφόρους του πάπα Καλλίστου (1457) και την επανακατάληψη του από τους Τούρκους, το 1460 οργισμένος ο Μωάμεθ Β΄ διατάζει τον εκτοπισμό των κατοίκων που φοβισμένοι είχαν καταφύγει στα βουνά,στην Κωνσταντινούπολη. Το νησί μένει σχεδόν έρημο. Η εικόνα του εξανδραποδισμού των κατοίκων του νησιού δεν διασώθηκε. Με την λήξη του Α΄ Βενετοτουρκικού πολέμου οι Τούρκοι εκδικούμενοι το νησί για τον φιλοβενετικό ρόλο του, εκτοπίζουν το 1479 στην Κωνσταντινούπολη, όσους κατοίκους είχαν μείνει στο νησί μετά τον εξανδραποδισμό του 1460. Το νησί μένει σχεδόν έρημο, ενώ είναι πιθανόν λίγοι κάτοικοι του να έχουν διαφύγει πάλι στα βουνά. Σύντομα η Θάσος επανακάμπτει και όσοι κάτοικοι σώθηκαν κρυμμένοι στα βουνά επιχειρούν να επιστρέψουν στις εστίες τους, αποφεύγοντας τις παράλιες θέσεις καθώς διαισθάνονται ότι μόνο τα βουνά τους προστατεύουν. Από τους οικισμούς που ανάφέρει ο Κυριάκος της Αγκόνας ξανακατοικούνται οι οχυρωμένοι οικισμοί: Limanhisar, Κακηράχη (Calliarachium) και Yenihisar (Νεόκαστρο) και εγκαταλείπονται οι ανοχείρωτοι Anastasium, Ποταμιά (Potamium) και Κοίνυρα (Chinarium) και οι υπόλοιπες βυζαντινές θέσεις.
O Piri Reis 1520-6 αναφέρει για την Θάσο ότι υπάρχουν τρία καλοδιατηρημένα κάστρα: Το Limanhisar που είναι το κάστρο πάνω από το Λιμένα, το Γενί Χισάρ δηλαδή Νεόκαστρο που είναι το σημερινό Κάστρο και αναφέρει ότι βρίσκεται χτισμένο μέσα στο βουνό στο κέντρο του νησιού και το τρίτο λέγεται Καγκιρί που είναι κτισμένο πάνω σε μυτερό βράχο και είναι πιθανόν ο παλιός οικισμός της Καλλιράχης στην θέση Κακηράχη.
Άγιος Αθανάσιος στο κέντρο του οικισμού (1804). |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
Η προσέγγιση στο Κάστρο γίνεται μέσω ασφαλτόδρομου 11 χιλιομέτρων που ξεκινάει από τα Λιμενάρια και οδηγεί στο χωριό Κάστρο. Φθάνοντας στην είσοδο του χωριού, παρατηρούμε τις παραδοσιακές πετρόχτιστες οικίες. Από εκεί με αυτοκίνητο ή πεζοί διανύοντας μία απόσταση μισού χιλιομέτρου φθάνουμε στο νότιο άκρο του χωριού όπου και τα ερείπια του φρουριακού περιβόλου με τον Προφήτη Ηλία. Υπάρχουν και σχετικές πινακίδες.
Το κάστρο όπως φαίνεται από τον οικισμό. |
Το ακριβές σημείο του κάστρου, φαίνεται τέρμα κάτω σε χάρτη Google κάνοντας κλικ στο σημείο που αναγράφει: Τόπος
ΣΧΟΛΙΑ
{Σχ.1} Τα τείχη του κάστρου αποτελούσαν έτοιμο δομικό υλικό για να χτιστούν νέες οικίες και κτίσματα στο χωριό. Ένα παράδειγμα αποτελούν και οι τρεις μαρμάρινες πλάκες που προφανέστατα μεταφέρθηκαν από τον χώρο του φρουρίου και τοποθετήθηκαν στον νότιο τοίχο του ναού του Αγίου Αθανασίου στο κέντρο του χωριού. Από την άλλη πλευρά στην βορειοδυτική πλευρά που βρίσκεται η πύλη μέχρι και το μέσο της ανατολικής πλευράς είναι εμφανής μεταγενέστερη συμπλήρωση του αρχικού τείχους από πάνω με πέτρες και τσιμέντο για συνδετικό υλικό.
ΒΙΒΙΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΣΤΡΟΥ (Θάσος, 2015), Αυγουστίδης Γεώργιος, σελίδες: 7-30.
- ΑΤΛΑΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ-ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΩΣ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ, Ν. Γκιολές-Γ. Πάλλης (επιμ.), Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αθήνα 2014, σελίδες 314-315.
- Διδακτορική διατριβή: Η αρχιτεκτονική των μεταβυζαντινών εκκλησιών της Θάσου-Ιστορική, κοινωνική και κατασκευαστική προσέγγιση, Σαπφώ Παν. Αγγελούδη Ζαρκάδα (Καβάλα 2011), σελίδες: 49-72, 80, 83, 85, 114, 120, 127, 157, 183, 185, 187, 310 και 340.
- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ στον σύνδεσμο: https://www.arxaiologikoktimatologio.gov.gr/el/monuments_info?id=168058&type=Space
- ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: Πολιτιστικός σύλλογος Λιμεναρίων "Το Κάστρο", στον σύνδεσμο: https://politistikostokastro.gr/o-topos-mas/istoria-tou-kastrou/
- ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΘΑΣΟΥ, Χαράλαμπος Μπακιρτζής, σελ.7-20.
- ESSAYS ON THE LATIN ORIENT, William Miller (1921), (IV) The Jenoese Colonies in Greece, page 288, στον σύνδεσμο: https://books.google.gr/books?id=Wcw7AAAAIAAJ&printsec=frontcover&hl=el#v=onepage&q&f=false
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου